post

Blokdag i programmering

Underviser Ida og 4 af hendes kolleger formår, at 130 elever opnår læringsmål fra Informatik C ved at modellere, designe og blokprogrammere en app. Eleverne arbejder i små grupper og afklarer deres indbyrdes roller, inden de kaster sig over den case, som Ida har leveret. De bedste af elevernes slutprodukter præmieres til sidst.

 

Caseopgavens app skal bidrage til arbejdsmiljøet i en it-virksomhed. Vækstvirksomheden IP Nordic med hovedsæde i Gråsten sparker ind undervejs med en præsentation for alle  elever. Sammenlagt et velfunderet praksisbidrag til elevernes karrierelæring:

  • Hvordan arbejder man hos IP Nordic, og hvad vægtes hos medarbejderne.
  • Hvilke forretningsprincipper har IP Nordic, og hvordan opnår man den store kundetilfredshed, som virksomheden kan fortegne.
  • En af softwareudviklerne beretter om, hvordan udviklerne afdækker kundernes behov og derfor kan levere det, der reelt er brug for.

Alt i alt en fantastisk dag. Rektor Dorthe Milling: “Det er helt utroligt, hvor langt eleverne er kommet på de få timer. Et imponerende niveau.” Underviserne kan konkludere, at “de allerfleste elever har fået lavet en app, som rent faktisk virker” og at “mange har også nået at anvende designprincipper, så det ser rigtig godt ud”.

Blokdagen er helt i tråd med skolens digitaliseringsstrategi. Strategien skal sikre, at eleverne bliver rustet til fremtidens digitale udfordringer og opgaver på arbejdsmarkedet.

Undervisningsforløbet i detaljer, inkl. undervisningsmaterialer med caseopgave og medarbejderprofiler til casen.