post

NYE FORLØB vinter 2018/19

crossingITs arkiver bugner med information om nye lokale undervisningsforløb. I alle hjørner af projektet samarbejdes og arbejdes med at lære elever at kode og programmere. Mere udførlige beskrivelser er delvist allerede publiceret. Her de mest aktuelle flashs:

Haderslev: HHX har veloverstået en brobygning for 10. klasses elever. Her har man benyttet micro:bits for at knytte an på de unges læringsmål fra matematikundervisningen i 10. klasse. Nu giver funktioner pludselig mening, når man oplever, at knapperne lyser på den ønskede måde, “blot” man indtaster formlen korrekt. Og de unge er positivt overraskede: “Det er nemmere og meget mere spændende end jeg troede.” Det hjælper måske også med en HHX-elev, som man kan trække på undervejs?!

Tønder: Programmering er en selvfølge i IT B for 3. g på HHX. Eleverne kommer i mål med de svære opgaver, selvom det stadig kan føles som “et helt andet sprog, man skal forstå og anvende”. Underviseren Kasper benytter en narrativ og dialogisk tilgang, når han introducerer til stoffet. Og ellers arbejder eleverne selvstændigt med at implementere hver deres ændringer af en hjemmeside, der er en simplificeret udgave fra den lokale festivalorganisation Hagges´ hjemmeside.

Sønderborg: Lige inden jul har IT underviseren Ida som enekvinde kørt et heldags forløb i spilprogrammering med de >100 elever fra 1. g. Hun benyttede julen som en smart anledning til, at eleverne kunne designe og programmere gruppevist hver deres julespil i App Lab. De afsluttende præsentationer indeholdt desuden flowchart og illustrerende poster og trailer. Læs mere, også om den afsluttende konkurrence og vinderprodukterne.

Vejle: I Vejle gik HHX samtidig igang med et større tre-i-et projekt i Spinderihallerne. Delprojekterne vil indgå i en tematisk udstilling om de sociale medier og et re-design af Spinderihallerne i 2020. HHX underviserne oplever, at det er læringsfremmende og motiverende, når it-projekter giver mening og har et større formål. I løbet af januar 2019 vil unge udskolingselever fra Kirkebakkeskolen fremvise deres medie- og designprodukter.

Grindsted: I Billund gik man systematisk til værks, da alle 7. , 8. og 9. klasser blev “udsat” for programmering. Det foregik henholdsvis med drone-, app-, hjemmeside- og musikprogrammering. Undervisere og HTX elever fra Grindsted Erhvervsgymnasiet instruerede de unge i de nye færdigheder i løbet af et par lektioner per klasse.  Der følges op på denne “vitaminindsprøjtning” i februar 2019 med 4 forskellige forløb i Digital Dannelse.

Svendborg: HHX Svendborg barsler aktuelt med deres anden iteration af et stort forløb, der foregår i uddannelseskæden fra flere folkeskoler til ungdomsuddannelse. 150 grundskoleelever lærer spilprogrammering, godt hjulpet af deres “mentorer”: 1. g´s HHX elever. Det hele afsluttes med præsentationer og bedømmelser udefra. Viceborgmesteren åbner seancen, og spilproducenten ThroughLine Games bidrager med ekspertise.

Varde: Her er HHX lige ved at gå igang med brobygning for 10. kl., hvor de unge skal lære at programmere i App Lab. Nogle 3. g´s elever fra HHX vil assistere og hjælpe de unge i denne “Hour of Code”.